Stomatologia dla niepełnosprawnych

Home / Stomatologia dla niepełnosprawnych

Stomatologia dla niepełnosprawnych

stomatologia-osob-niepelnosprawnych-kaliszDbanie o higienę jamy ustnej u osób z niepełnosprawnościami nie należy do najprostszych. Wpływa na to wiele czynników. Wymaga ono współpracy samego zainteresowanego, jego opiekunów oraz lekarza stomatologa. Często ważne jest, by sam gabinet był wyposażony tak, aby możliwe było przeprowadzanie tego rodzaju zabiegów. Nie bez znaczenia jest także przygotowanie i doświadczenie personelu. Nie każdy lekarz podejmuje się pracy w trudnych warunkach.

Przyczyny problemów w obrębie jamy ustnej u osób niepełnosprawnych

Większe ryzyko wystąpienia chorób i zmian w obrębie jamy ustnej u osób z niepełnosprawnościami wynika z wielu czynników. Pacjenci ci wykazują dużą podatność na próchnice i choroby przyzębia, ponieważ:

• mają ograniczoną świadomość konieczności zabiegów higienicznych,
  • nie posiadają logicznej motywacji do zabiegów stomatologicznych,
  • często nie otrzymują dostatecznej edukacji w zakresie higieny jamy ustnej,
  • mogą pojawiać się u nich trudności motoryczne, które utrudniają lub uniemożliwiają prawidłowe wykonanie zabiegów higienicznych,
  • występują u nich wady rozwojowe struktur zębowych, np. wady budowy zębów, ich kształtu czy hipoplaksja szkliwa,
  • występują u nich rozszczepy, zaburzenia zgryzowe, które sprzyjają retencji tkanki nazębnej.

Sama diagnoza jest również utrudniona. Pacjenci niekiedy nie potrafią zakomunikować, że coś im dolega. Opiekunowie nie są natomiast w stanie zaobserwować, że problem dotyczy jamy ustnej. Sprawia to, że choroba może rozwijać się przez dłuższy czas. Trzeba jednak podkreślić, że pojawienie się chorób zębów wpływa negatywnie nie tylko na stan jamy ustnej, ale i całego organizmu.

Opieka stomatologiczna osób niepełnosprawnych

stomatologia-osob-niepelnosprawnych-turekLeczenie problemów jamy ustnej musi być kompleksowe. W przypadku osób z niepełnosprawnościami ważne jest przede wszystkim budzenie świadomości u samych pacjentów, jak i ich opiekunów. Dlatego podejmujemy następujące działania z dziedziny profilaktyki:

• wieloaspektowy instruktaż dotyczący kwestii odżywiania, sposobu karmienia i prawidłowych zabiegów higienicznych;
  • instruktaż prawidłowego szczotkowania zębów i innych zabiegów higienicznych w zależności od indywidualnych możliwości pacjenta (zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych);
  • profilaktyka fluorowa;
  • zachęcanie do częstych kontroli w naszym gabinecie stomatologicznym, które mogą znacznie ograniczyć potrzebę wykonywania kosztownych zabiegów, które należy przeprowadzić w przypadku wystąpienia chorób zębów i przyzębia;
  • leczenie próchnicy zębów i jej powikłań.

W przypadku pacjentów z niepełnosprawnością istotna jest także rehabilitacja, która ma usprawnić proces przeżuwania pokarmów. Przyjmuje ona postać indywidualnie dobranych ćwiczeń oraz stymulacji mięśniowej.

Leczenie osób niepełnosprawnych w znieczuleniu

Statystyki pokazują, że u około 40% pacjentów z niepełnosprawnościami leczenie może przebiegać tak jak u pozostałych pacjentów. Wybierając gabinet stomatologiczny Hollywood Smile, masz pewność, że zabieg będzie przeprowadzony w odpowiednich warunkach i będzie bezpieczny dla niepełnosprawnego pacjenta.